De basis

Pedagogisch beleid

Uw kind staat centraal bij ons. Een kind laat zich niet haasten in zijn of haar ontwikkeling. Het neemt een stap als het er aan toe is. Onze visie is dat als een kind nog niet aan de volgende stap toe is, het de volgende stap niet neemt. Door middel van activiteiten of individuele begeleiding kunnen we wel kijken of we het op een positieve manier kunnen stimuleren.

Pedagogische visie

Uw kind staat centraal bij ons. Een kind laat zich niet haasten in zijn of haar ontwikkeling. Het neemt een stap als het er aan toe is. Onze visie is dat als een kind nog niet aan de volgende stap toe is, het de volgende stap niet neemt. Door middel van activiteiten of individuele begeleiding kunnen we wel kijken of we het op een positieve manier kunnen stimuleren.

Pedagogische doelstelling

Door observatie gaan we kijken of we het kind kunnen begeleiden naar de volgende stap. Door activiteiten aan te bieden kunnen we trachten het gewenste stapje te laten nemen. Mocht het kind dat niet doen, dan kunnen we het even zo laten en later er op terugkomen. Het kan dan best zijn dat in de tussenliggende periode het kind toch zelf de tijd rijp vond om de stap te nemen. Van kinderen wordt zo vaak verwacht dat ze op een bepaald niveau zitten. Wij laten dit los en geven het weer terug aan het kind. Het kind moet kunnen bepalen of het er wel of niet aan toe is. Wel wordt er gekeken of er niet een te grote ontwikkelingsachterstand ontstaat. Het belang van het kind staat voorop.

Deskundige begeleiding

Door onze kleinschalige opvang kunnen wij makkelijk ook individueel het kind intensief observeren (kindvolgsysteem: Queble en per 1 januari 2025 Kindin) en begeleiden. En mocht dat wenselijk zijn, dan kunnen wij ook andere deskundigen raadplegen. Wij kunnen gebruik maken van de deskundigheid van een leraar(es) sport en bewegen die ons kunnen bijstaan in verantwoord en veilig bewegen/sporten van kleine kinderen. De leraar(es) sport zal een instructeur zijn die werkzaam is bij S.I. Tom van der Kolk. Alle sportinstructeurs hebben een opleiding genoten en zijn in het bezit van diploma’s (bv CIOS, ALO).

Signalering problemen

Het signaleren van een dreigende ontwikkelingsachterstand of andere problemen en hier op tijd actie op ondernemen is ook een taak van onze beroepskrachten. Zij zijn door hun opleiding en ervaring prima in staat om een dreigende achterstand of andere problemen te signaleren en te kunnen vaststellen waarmee het kind een (dreigende) achterstand of probleem heeft. Om dit in kaart te kunnen brengen hebben wij verschillende observatieformulieren in huis en documenten waar bepaalde problemen met de bijbehorende signalen nagelezen kunnen worden. Daarnaast kunnen zij, bij twijfel, de houdster Evelyn van der Kolk inschakelen die dan contact zal leggen met externe deskundigen (bijv. CJG (centrum voor jeugd en gezin), fysiotherapeut, logopedist). Daar wordt onze vraag dan anoniem ingebracht om te kunnen vaststellen of er werkelijk iets aan de hand zou kunnen zijn en of wij hier actie op moeten ondernemen of niet.

Pedagogische visie

Uw kind staat centraal bij ons. Een kind laat zich niet haasten in zijn of haar ontwikkeling. Het neemt een stap als het er aan toe is. Onze visie is dat als een kind nog niet aan de volgende stap toe is, het de volgende stap niet neemt. Door middel van activiteiten of individuele begeleiding kunnen we wel kijken of we het op een positieve manier kunnen stimuleren.

Fantasie en creativiteit

Kinderen bezitten een grote dosis fantasie en creativiteit. Wij laten dat tot uiting komen in spelletjes, activiteiten, themadagen, knutselen en bouwen. Elke keer als de kinderen iets hebben gemaakt hangen wij werkjes op in de verblijfsruimte. In onze dagindeling maken we ook ruimte voor naar buiten gaan. Er is onze veilige omheinde speelplaats en dichtbij is ook de vlindertuin waar de kinderen – als het weer het toelaat – onder begeleiding kunnen genieten van buiten zijn en kennismaken met de natuur. Ook dan staat de veiligheid van uw kind centraal.

Altijd vaste gezichten

Onze zoon heeft even tijd nodig gehad om te wennen op het kinderdagverblijf, hier gingen de leidsters heel goed mee om. Waar wij ontzettend blij mee waren en veel vertrouwen gaf.
Kolkkidz is een leuk, gezellig, vertrouwd en kleinschalig kinderdagverblijf, met hele leuke en lieve leidsters. Altijd vaste gezichten, wat heel fijn is en leuke activiteiten. Leuk buiten speelplaatsje, overzichtelijk en een leuk speeltoestel.
Wij zijn blij dat wij gekozen hebben voor Kolkkidz!

Fleur moeder van Niran

Lees en bekijk onze prachtige locatie en zie wat wat we iedere dag met de kinderen doen.